Tetsumi Kudo

The Flowing Movement and Its Condensation in Mind

Kudo The Flowing Movement And Its Condensation In Mind Aumori Museum Of Art 1500 - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016
  • Tetsumi Kudo
  • The Flowing Movement and Its Condensation in Mind
  • 1958
  • Aquarell auf Baumwollgewebe
  • 260 x 275 cm
  • Aomori Museum of Art - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016

Ende der 1950er-Jahre war Tetsumi Kudos Denken stark von der Philosophie des französischen Existenzialismus beeinflusst. Die Existenzialisten stellten angesichts der kollektiven Verantwortung gegenüber den Gräueltaten der Nationalsozialisten grundsätzlich infrage, ob der Einzelne über die Freiheit verfügt, sich einer Unterdrückung zu widersetzen. In seiner Kunst testete Kudo immer wieder seine Fähigkeit, sich gegen die Welt zu behaupten, eine Reflexion seiner Zweifel am freien Willen. Er fertigte The Flowing Movement and Its Condensation in Mind (1958) vor Zuschauern an, indem er mit schwarzer, roter und blauer Farbe an Händen und Füßen auf dem Baumwollstoff hin und her krabbelte und dabei seinen Körpereinsatz auf dem Material dokumentierte. Teilweise waren seine „Aktionen der Produktion“ so heftig, dass er den Stoff, der seine Bewegungen dokumentierte, am Ende zerriss, was seiner Überzeugung entsprach, nach der die Beziehung zu unserer Umwelt ein endloser Kampf sei. Für Kudo war der kreative Akt jedenfalls wesentlich wichtiger als das Endprodukt.

Tim Roerig

Biography of Tetsumi Kudo

  • Born 1935 in Osaka, Japan
  • Died 1990 in Tokyo, Japan
Eschewing formal categorization and existing artistic concepts, Tetsumi Kudo created biomorphic sculptures and assemblages that often incorporated grotesque renderings of the human body in combination with man-made items. He first enrolled at the Āto no Asagaya kenkyūjo (Asagaya Institute of Art) in 1953 and continued his studies at the Tōkyō bijutsu kunitachidaigaku (Tokyo National University of Fine Arts) from 1954 to 1958. Praised by the French art critic Michel Tapié (10th Yomiuri Independent Exhibition, 1958) and labeled “anti-art junk” by art critic Yoshiaki Tono (referring to Kudo’s Proliferating Chain Reaction, 1959), Kudo’s production performances and visual works regularly invited controversy. His artistic involvement with such themes as radiation, reproduction, and impotence already defined his early works. When he moved to Paris on a scholarship in 1963 he gained instant recognition with his legendary performance Philosophy of Impotence. Throughout his career he held exhibitions in Japan and Europe, including the Venice Biennale (1976) and the Bienal de São Paulo (1977). A major retrospective at the Walker Art Center, Minneapolis (2008–09), introduced Kudo’s art to a wide American audience.