Tetsumi Kudo

The Flowing Movement and Its Condensation in Mind (Die fließende Bewegung und ihre Kondensation in den Gedanken)

Kudo The Flowing Movement And Its Condensation In Mind Aumori Museum Of Art 1500 - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016
  • Tetsumi Kudo
  • The Flowing Movement and Its Condensation in Mind (Die fließende Bewegung und ihre Kondensation in den Gedanken)
  • 1958
  • Watercolor on cotton fabric
  • 260 x 275 cm
  • Aomori Museum of Art - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016

In the late 1950s, Tetsumi Kudo’s thinking was profoundly influenced by French existentialist philosophy. For the existentialists, collective guilt for the atrocities of the Nazis had raised fundamental doubts about an individual’s freedom to resist oppression. In his art, Kudo continually examined his capacity to assert himself against the world, reflecting his uncertainties about free will. He produced The Flowing Movement and Its Condensation in Mind (1958) before an audience by applying black, red, and blue paint to his hands and feet, then scrambling across the cotton fabric, thereby registering his corporeal presence on the material. In some cases, his “production actions” were so violent that he ended up destroying the fabric that recorded his movements, reflecting his conviction that the relationship to one’s surroundings is one of endless strife. For Kudo, however, the creative act was ultimately more important than the final product.

Tim Roerig

Biografie von Tetsumi Kudo

  • Geboren 1935 in Osaka, Japan
  • Gestorben 1990 in Tokio, Japan

Das Werk von Tetsumi Kudo entzieht sich formalen Kategorien und herrschenden Vorstellungen von Kunst. Kudo schuf biomorphe Skulpturen und Assemblagen, die oftmals groteske Darstellungen des menschlichen Körpers mit von Menschen hergestellten Dingen kombinieren. 

Er schrieb sich 1953 zunächst am Asagaya Institute of Art ein und setzte sein Studium von 1954 bis 1958 an der Tokyo National University of Fine Arts fort. Kudos Performances, Skulpturen und Installationen lösten immer wieder Kontroversen aus; so lobte ihn der französische Autor Michel Tapié (10th Yomiuri Independent Exhibition, 1958), während der Kritiker Yoshiaki Tono Kudos Proliferating Chain Reaction (1959) als „Antikunst-Müll“ bezeichnete. 

Bereits sein Frühwerk war von der künstlerischen Auseinandersetzung mit Themen wie radioaktiver Strahlung, Reproduktion und Ohnmacht geprägt. 1963 ging er mit einem Reisestipendium nach Paris, wo er mit seiner legendären Performance Philosophy of Impotence sofort Anerkennung fand. 

Er wurde während seiner gesamten Laufbahn in Japan und Europa ausgestellt, unter anderem auf den Biennalen von Venedig (1976) und São Paulo (1977). Durch eine umfassende Retrospektive im Walker Art Center, Minneapolis (2008/09), erlangte Kudos Kunst größere Bekanntheit beim amerikanischen Publikum.