Alfonso Ossorio

Rescue

Ossorio Rescue Philadelphia Museum Of Art 1500 - © The Ossorio Foundation. Courtesy of the Philadelphia Museum of Art
  • Alfonso Ossorio
  • Rescue
  • 1961–62
  • Mixed media on panel
  • 121.8 x 244.2 cm
  • Philadelphia Museum of Art: Gift of the Artist, 1969 - © The Ossorio Foundation. Courtesy of the Philadelphia Museum of Art

Alfonso Ossorio’s art combined abstract expressionism, art brut, and assemblage, using nontraditional materials. In 1952 Ossorio arranged for the personal collection of “outsider art” assembled by Jean Dubuffet (1901–1985) to be brought to the United States and displayed for a decade at “The Creeks,” Ossorio’s home in East Hampton, Long Island, New York. This collection – which included works by psychiatric patients, children, prisoners, and eccentric outsiders – was displayed privately for Ossorio’s personal circle of friends and associates within the New York art world, including two abstract expressionists, Jackson Pollock (1912–1956) and Willem de Kooning (1904–1997).

Rescue (1961) is a testament to the profound influence of Dubuffet’s collection of art brut (graffiti and/or naïve art) on Ossorio’s own work. In the artist’s use of paint with miscellaneous materials and his abandonment of Western traditions of composition in favor of all-over patterning, this work reflects the materials and compositional structures found in Dubuffet’s collection. The surface of Rescue is littered with an eclectic array of found objects that is at first visually and texturally overwhelming. Upon closer inspection, however, the viewer can see that repeated shapes unify the composition, such as eye-like circles and shards of red and blue plastic. Two simple figures emerge from these shapes, animistic forms within a vast ocean of modern debris. This ambitious painted assemblage demonstrates Ossorio’s desire to literally break down the forms of high art and culture so as to introduce a new artistic language of raw emotional impact.

Caroline Wallace

Biografie von Alfonso Ossorio

  • Geboren 1916 in Manila, Philippinen
  • Gestorben 1990 in New York, New York, Vereinigte Staaten

Alfonso Ossorio verband Abstrakten Expressionismus, Art brut und Assemblage und arbeitete mit unkonventionellen Materialien. Er ging zunächst in England zur Schule, zog jedoch 1930 in die USA und erhielt 1933 die US-amerikanische Staatsbürgerschaft. Von 1934 bis 1938 studierte er Kunst an der Harvard University, danach an der Rhode Island School of Design (1938/39). 

1941 lernte er Betty Parsons kennen, die ihn in ihrer New Yorker Galerie ausstellte. Während des Zweiten Weltkriegs arbeitete er als medizinischer Illustrator für die U.S. Army in Illinois und malte in seiner Freizeit. Ossorios erstes veröffentlichtes Werk war das Buch Poems and Wood Engravings (1936). Bekannt wurde er vor allem durch seine Congregations – Assemblagen aus Muscheln, Perlen, Glasaugen, Tierknochen und Treibholz

–, die seit den späten 1950er-Jahren entstanden. Er schuf auch Gemälde und Papierarbeiten. 1950 kehrte er auf die Philippinen zurück und malte dort The Angry Christ, ein Wandbild für die Kapelle des hl. Joseph von Nazareth. Ossorio war befreundet mit den Künstlern Jean Dubuffet (1901–1985) und Jackson Pollock (1912–1956). Auf Pollocks Anraten erwarb er 1951 ein großes Anwesen in East Hampton, „The Creeks“, wo er Dubuffets Sammlung der Art brut (1951–1961) zeigte.