Maria Lassnig

Selbstporträt (Self-Portrait)

Lassnig Selbstporträt Maria Lassnig Foundation 1500 - © Maria Lassnig Stiftung
  • Maria Lassnig
  • Selbstporträt (Self-Portrait)
  • 1957
  • Oil on canvas
  • 78,8 x 49 cm
  • Maria Lassnig Stiftung - © Maria Lassnig Stiftung

In the early 1950s, Maria Lassnig visited Paris, eagerly absorbing the influence of contemporary movements such as art informel and tachisme, as well as earlier modernist movements, such as surrealism and expressionism. These examples had been entirely absent from her artistic training in Austria under Nazi rule. Selbstporträt, bereits aufgelöst (Self-Portrait, Already Dissolved) (1957) exemplifies the dialogue between abstraction and figuration in Lassnig’s paintings during this period. Though the painting’s title indicates that it is a self-portrait, the artist abandons any pretense of an accurate description of her features, providing only the loosest suggestion of a body’s silhouette. Instead, flat, brushy patches of non-naturalistic color – turquoise, yellow, and pink – overlap and interlock, dissolving the distinction between figure and ground.

Lassnig’s paintings, even when they are obviously abstract, were driven by the interrelated concepts of what she called “body awareness” and “introspective experiences.” In her self-portraits, which would continue to dominate her work until the end of her life, she was unconcerned with capturing the outward appearance of her body; rather, she attempted to portray her experience of occupying it as she painted, prioritizing her bodily sensations. As Lassnig described, “I step in front of the canvas naked, as it were. I have no set purpose, plan, model, or photography. … But I do have a starting-point, which has come from my realization that the only true reality is my feelings, played out within the confines of my body."

Rachel Wetzler

Biografie von Maria Lassnig

  • Geboren 1919 in Kraftfeld, Kärnten, Österreich
  • Gestorben 2014 in Wien, Österreich

Maria Lassnig erhielt 1988 als erste Frau den Großen Österreichischen Staatspreis für Bildende Kunst. 1941 begann sie an der Wiener Akademie der bildenden Künste zu studieren – zuerst bei Wilhelm Dachauer (1881–1951), der ihre Bilder angeblich als „entartet“ bezeichnete, dann bei Ferdinand Andri (1871–1956) und Herbert Boeckl (1894–1966). 

Ende der 1950er-Jahre benannte Lassnig das „Körperbewusstsein“ als ihr künstlerisches Leitmotiv. Ohne sich den Zwängen einer realistischen Wiedergabe zu beugen, stellte sie die Realität ihrer körperlichen Empfindungen und Bedürfnisse anhand deformierter Körper in symbolträchtigen Farben dar. Von 1961 bis 1968 lebte sie in Paris; anschließend zog sie nach New York. Nach dem Besuch eines Zeichentrickkurses an der School of Visual Arts drehte sie mehrere Filme, so z.B. Selfportrait (1971). 

1980 wurde sie als Professorin an die Universität für angewandte Kunst in Wien berufen. In ihrer Meisterklasse baute sie ein Trickfilmstudio auf. 1980 vertrat Lassnig Österreich auf der Biennale von Venedig, 1982 nahm sie an der documenta 7 in Kassel teil. 2013 wurde sie auf der Biennale von Venedig mit dem Goldenen Löwen für ihr Lebenswerk ausgezeichnet.