Giuseppe Pinot-Gallizio

La sirena e il pirata (The Mermaid and the Pirate)

Pinot Gallizio The Mermaid And The Pirate Galerie Van Der Loo 1500 - © Archivio Gallizio, Torino
  • Giuseppe Pinot-Gallizio
  • La sirena e il pirata (The Mermaid and the Pirate)
  • 1958
  • Mixed media on canvas roll
  • 1770 x 95 cm
  • Galerie van de Loo - © Archivio Gallizio, Torino

Giuseppe Pinot-Gallizio, originally trained as a chemist, collaborated with Asger John (1914–1973) in their Laboratorio Sperimentale (Experimental Laboratory), where they produced “industrial paintings” by the meter (or yard), with special paint concoctions applied by “painting machines.”

Pinot-Gallizio’s La sirena e il pirata (1958) was first exhibited in 1959 at Galerie Van der Loo, Munich, just before the Third Situationist Conference there. The large painted scroll, hung in the space between the slope of the ceiling and the floor in the small rooftop gallery, was part of a larger installation of scroll works. Reinforcing the performative nature of the event, Pinot-Gallizio appeared at one end of the space and animatedly conducted an impromptu auction of these works. People could also purchase portions of these works “by the meter” and were then treated to the spectacle of the artist slicing off sections of the canvas before their eyes.

La sirena e il pirata calls for a more narrative reading than Pinot-Gallizio’s other industrial paintings. It has a distinct pictorial progression from left to right, beginning with anthropomorphic shapes that slowly shift and transform into bird-like creatures by the end. In this regard, the experience of the work is like observing the steady movement of objects along a conveyor belt. This work is unusual in that it has only two meters of canvas missing from the original twenty-meter roll, which means that it can still be read in toto.

Damian Lentini

Biografie von Giuseppe Pinot-Gallizio

  • Geboren 1902 in Alba, Königreich Italien
  • Gestorben 1964 in Alba, Italien

Giuseppe Pinot-Gallizio war als Chemiker in Alba tätig, bevor er sich 1953 der Kunst zuwandte. 1955 begegnete er Asger Jorn (1914–1973) und begründete mit diesem in Alba die „Bewegung für ein Imaginäres Bauhaus“ (Movimento internazionale per una Bauhaus immaginista), der sich Künstler wie Enrico Baj, Ettore Sottsass, Elena Verrone und Piero Simondo anschlossen. 

Im darauffolgenden Jahr organisierte er mit Jorn den ersten „Weltkongress Freier Künstler“, an den sich 1957 die Gründung der Situationistischen Internationale anschloss. Während dieser Zeit entstand auch seine bekannteste Werkserie, die sogenannte pittura industriale (industrielle Malerei) auf langen Leinwandrollen. Diese wurden auf Zeichentischen ausgerollt und dann mit Farbrollen auch unter Mithilfe von anderen Künstlern und sogar Kindern bemalt. Die längste dieser Rollen, mit dem Titel Cavern of Antimatter (Keller der Antimaterie) war 145 Meter lang. 

1959 wurde sie erstmals in der Galerie René Drouin in Paris präsentiert, dort entlang der Wände befestigt und in Stücken von jeweils einem Meter Länge verkauft. In derselben Zeit wurden Pinot-Gallizios Arbeiten auch auf wichtigen Ausstellungen in Kopenhagen und München gezeigt. 1960 ehrte ihn das Stedelijk Museum in Amsterdam mit einer Einzelausstellung.