Hermann Nitsch

Blutbild (Blood Painting)

Nitsch Blutbild Mumok 1500 - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016. Photo © Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien
  • Hermann Nitsch
  • Blutbild (Blood Painting)
  • 1962
  • Fabric, blood on canvas
  • 110 x 80,5 x 6 cm
  • Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien, acquired in 1983 - © VG Bild-Kunst, Bonn 2016. Photo © Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig Wien

Although best known as a leading member of the Viennese Actionists, a group of young performance artists active in the Austrian capital from 1960 to 1971, Hermann Nitsch initially worked in the medium of painting. His early canvases, however, are distinctly performative in character, as he poured and hurled paint and wax onto canvas to create dynamic, visceral compositions that bear a distinct affinity to the painting of the European art informel movement. These works, completed from 1958 onward, were predominantly done in red, foreshadowing Nitsch’s later preoccupation with the blood and entrails that would play a central role in the ritualistic and quasi-religious collective actions he called Orgien Mysterien Theater. Blutbild (1962) is a prime example.

Nitsch first used blood in his paintings in 1962, the same year he performed his first performance action in the studio of his contemporary Otto Mühl (1925–2013). By this point Nitsch felt he had exhausted the possibilities of art informel, and sought a new means of expression to complement his new performative work. While Nitsch’s actions often involved smearing and spattering blood onto participants, the use of blood in his paintings was far more sedate. For such works, he either soaked pieces of fabric in a container of blood or poured blood onto them before attaching them to the picture surface. His “Blutbilder” are thus meant as acts of formal experimentation rather than products of an action.

Daniel Milnes

Biografie von Hermann Nitsch

  • Geboren 1938 in Wien, Österreich
  • Gestorben 1938

Hermann Nitsch ist für seine experimentelle, multimediale Kunst bekannt. Er studierte an der Graphischen Lehr- und Versuchsanstalt in Wien, wandte sich in den 1950er-Jahren jedoch der Malerei zu. Er gehörte, ebenso wie Otto Muehl (1925–2013), Günter Brus (geboren 1938), and Rudolf Schwarzkogler (1940–1969), zu den Begründern des Wiener Aktionismus.

1957 erfand Nitsch das Orgien Mysterien Theater, das auf der Idee des Gesamtkunstwerks beruht. Das Orgien Mysterien Theater ist ein sechstägiges Fest, das eine Vielzahl religiöser, teils paganer Kunstformen und Rituale umfasst. Die Aufführung zielt darauf ab, durch die Einbeziehung aller Sinne die religiösen, moralischen und sexuellen Hemmungen der Beteiligten abzubauen. 

In Nitschs umstrittenen Performances kommen Blut, Tierkadaver und passive menschliche Teilnehmer zum Einsatz. In seinen Schüttbildern verbinden sich Farbmaterial und Blut auf rohem Jutegewebe. 1971 erwarb Nitsch das Schloss Prinzendorf in Niederösterreich, den wichtigsten Schauplatz seines Orgien Mysterien Theaters

1974 lernte er den Galeristen und Verleger Peppe Morra kennen, der sein Agent wurde, seine Aufführungen organisiert und seine theoretischen Arbeiten veröffentlicht. 2007 gründete Nitsch das Hermann Nitsch Museum im österreichischen Mistelbach. Sein Werk wurde in Europa und den USA vielfach ausgestellt.